پیام سفیر کشور سوریه در ایران به مناسبت سالگرد شهادت دکتر چمران

بسم الله الرحمن الرحیم

   الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم ایکم احسن عملاً ( الملک : ۶۷)

   زندگی سردار شهید دکتر مصطفی چمران چنان پر عظمت و همراه با بزرگواری ها و اعمال صالح بود که در وصف نمی گنجد. او مردی بزرگوار ، شجاع ، عالم و فاضل و یاوری توانا و صدیق برای رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران بود.

   چمران انسانی بود که زندگی خود را در راه آزادی و رهایی مستضعفان و محرومان وقف جهاد و مبارزه کرد. او یار حق و عدالت و برادری و برابری و مردی مومن و با تقوا ، زاهد و پرهیزگار ، پاک دامن و بسیار دانشمند ، دل پاک و نرم گفتار بود که شجاعت و دلیری او حد و حصری نداشت.

    او برای اسلام شمشیری برّا و مبلغی مومن بود.

    به سردار شهید دکتر مصطفی چمران که در زندگی پر برکتش فهمیده که چگونه و کی و کجا باید شربت شهادت نوشید تبریک می گوییم.

    ما دکتر مصطفی چمران را مبارزی انقلابی و پیشتاز و مصلح می شناسیم و جامعه عرب و کشورهای سوریه و لبنان و فلسطین نیز او را در راه آزادگی و آزادسازی ملت های اسیر، مردی فاضل و آگاه می دانند.

    رهبران پیشرو جامعه عرب ، شهید چمران را دوست و همسنگر و هم رزم خود می شناسند. او دوست وفادار رئیس جمهور مجاهد سوریه حافظ اسد بود و پیش از او دوست وفادار رئیس جمهور فقید مصر، جمال عبدالناصر و نیز دوست واقعی مردم مسلمان همه کشورهای عربی و مدافع حقوق آنان بود و مهمتر اینکه او پرچم برادری را میان دو ملت مسلمان عرب و ایران و برافراشته داشت.

    شهید مطصفی چمران راه سرخ خون و شهادت را برگزید و خدای بزرگ نیز این آرزوی او را جامه تحقق پوشانید.

    شهید چمران در اره آزادسازی قدس و فلسطین مجاهدت بسیار کرد و دوشادوش امام موسی صدر در جهت تاسیس جنبش محرومان لبنان و ایجاد سازمان امل مبارزه کرد و در این زمینه از سوی امام موسی صدر نیابت داشت .

    شهید چمران برای پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دفاع از آن مجاهدت ها کرد و از سربازان فداکار این انقلاب محسوب می شد. او مردی کاردان و در رفع مشکلات بس با کفایت بود. دوست شهید ما و دل های محرومان سوریه و لبنان چنان نزدیک بود که در حیاتش مورد دوستی و علاقه ما بود و در مماتش مورد عشق قلبی ما واقع شد.

    شایسته است که اسلام به داشتن چنین فزندی افتخار کند همچنانکه سزاوار است در هر جایی مورد احترام مجاهدان و مبارزان باشد.

    بر ما ملت های عرب و ایران واجب است که خاطره این قهرمان بی نظیر را که همه زندگی خود را برای دفاع از حقوق ما و نسل های اسلامی آینده ما صرف کرد ُ هر چه با شکوه تر گرامی بداریم .

    دوست و یار وفادار من شهید مصطفی چمران !

    اکنون یک رشته خاطرات خوش، از آن روزگارانی که من و تو در راه رهایی مسلمانان و آزادسازی انان از وابستگی های به اجانب و جلوگیری از تفرقه افکنی میان آنان و عقب افتادگی ، با هم داشتیم در فکرم غوغایی برانگیخته است.

    حال من در سالگرد شهادت تو چه دارم که بگویم ؟

   تو خوب دانستی که چگونه بمیری تا همیشه زنده بمانی.

    تو خاموش و با دهانی بسته مبارزه کردی و جهاد نمودی و توفیق شهادت یافتی و در زندگی خویش بر همه برتری یافتی.

    الله اکبر ، الله اکبر .

    درود جاویدان به روان تو و همه شهیدان ما که گرامی ترین مردمان و عزیزترین اسنان ها هستند.

 

والسلام

۱ / ۶ / ۱۹۸۲

سفیر جمهوری عربی سوریه در تهران

تیمسار سرلشگر ابراهیم یونس